De stichting Spoorweg Maatschappij “Zuid-Beveland” (SZB) is een stichting (opgericht in 1996) die zich ten doel heeft gesteld om historisch waardevol spoorwegmaterieel te verwerven, te restaureren en te onderhouden.
De stichting Spoorweg Maatschappij “Zuid-Beveland” (SZB) is een stichting (opgericht in 1996) die zich ten doel heeft gesteld om historisch waardevol spoorwegmaterieel te verwerven, te restaureren en te onderhouden. Is dat materieel eenmaal in een goede staat gebracht, dan kan het voor een symbolisch bedrag in bruikleen aan derden worden afgestaan voor exploitatie.
De SZB is een onafhankelijke stichting die financieel geheel zelfstandig is.
Het eerste bezit van de SZB is stoomlocomotief nummer 1B , een twee-assige loc van de Jülicher Kreisbahn in Duitsland, gebouwd in 1910 door Humboldt in Keulen. Bij de Jülicher Kreisbahn werd locomotief 1B voor de Tweede Wereldoorlog ingezet als trekkracht voor reizigerstreinen. In de jaren 1950-1966 werd ze ingezet in de goederendienst en voor rangeerwerk. In 1968 kocht de heer Otto Straznicky de loc (gewicht ruim 25.000 kg!), die haar in zijn achtertuin zette. In verband met zijn gevorderde leeftijd werd het onderhoud van de machine steeds bezwaarlijker en daarom ging hij op zoek naar een organisatie, waar zijn loc in veilige handen zou zijn, en waar ook de expertise aanwezig is om de loc weer in rijvaardige toestand te herstellen. Bij de leden van de SZB is alle technische en administratieve kennis aanwezig voor de herstelling van locomotieven en andere railvoertuigen.
Locomotief 1B is een van de laatste normaalsporige twee-assige personentreinlocs gebouwd voor de lokaalspoorwegdienst in West Europa en daarmee een echte bijzonderheid. Hoewel de locomotief compleet is, zal het herstel veel tijd en behoorlijk wat geld gaan kosten.
De SZB wil overigens geen spoorlijn gaan exploiteren. Wel zal de stoomlocomotief, als deze rijvaardig is gemaakt, beschikbaar gesteld worden aan de in Nederland aanwezige museumlijnen.