Stoomlocomotief nummer 1is een tweeassige tenderloc, gebouwd in 1910 door Humboldt (fabrieksnummer 735) in Keulen voor de Jülicher Kreisbahn waar zij, samen met zusterloc 2(Humboldt 736), in 1911 in dienst werd gesteld. Bij de Jülicher Kreisbahn werd locomotief 1voor de Tweede Wereldoorlog ingezet als trekkracht voor reizigers- en goederentreinen. In de jaren 1950-1966 werd ze ingezet in de goederendienst en voor rangeerwerk.

Belangrijkste technische gegevens:

As indelingB
StoomverdelingAllan
Max. Stoomspanning12 kg/cm²
Middellijn cilinders320 mm
Slaglengte520 mm
Middellijn wielen1030 mm
Gewicht dienstvaardig25 ton
Max. snelheid35 km/uur
ReminrichtingenHandrem en luchtrem
Trekkracht*4343 kg

* Voor de berekening van de trekkracht is de volgende formule gehanteerd: T = 0,7 x p x d2 x l x n/2 x 1/D waarbij:
n = aantal cilinders
p = stoomdruk in kg/cm2
d = middellijn van cilinders in cm
l = slaglengte in cm
D = drijfwielmiddellijn in cm