Stoomlocomotief nummer 1B is een tweeassige tenderloc, gebouwd in 1910 door Humboldt (fabrieksnummer 735) in Keulen voor de Jülicher Kreisbahn waar zij, samen met zusterloc 2B (Humboldt 736), in 1911 in dienst werd gesteld. Bij de Jülicher Kreisbahn werd locomotief 1B voor de Tweede Wereldoorlog ingezet als trekkracht voor reizigers- en goederentreinen. In de jaren 1950-1966 werd ze ingezet in de goederendienst en voor rangeerwerk.
Belangrijkste technische gegevens:
As indeling | B |
Stoomverdeling | Allan |
Max. Stoomspanning | 12 kg/cm² |
Middellijn cilinders | 320 mm |
Slaglengte | 520 mm |
Middellijn wielen | 1030 mm |
Gewicht dienstvaardig | 25 ton |
Max. snelheid | 35 km/uur |
Reminrichtingen | Handrem en luchtrem |
Trekkracht* | 4343 kg |
* Voor de berekening van de trekkracht is de volgende formule gehanteerd: T = 0,7 x p x d2 x l x n/2 x 1/D waarbij:
n = aantal cilinders
p = stoomdruk in kg/cm2
d = middellijn van cilinders in cm
l = slaglengte in cm
D = drijfwielmiddellijn in cm